Week 6 en een beetje 7..

26 oktober 2019 - Bocas Del Toro, Panama

Ik voelde in het begin erg veel druk om zoveel mogelijk te zien en te beleven, maar dit gevoel zakt langzaam af.
Tuurlijk wil ik zoveel mogelijk zien en meemaken maar ik geniet het meeste van gewoon leven.
Het contact met lokale mensen is anders als je verteld dat je ergens werkt. Er wordt geen tijd in iemand geïnvesteerd als ze over 3 dagen weer vertrekken.

In het begin baalde ik enorm dat ik een kamer met 2 andere meiden moest delen, ik ben nogal graag op mezelf.
Het bleek toch wel mee te vallen, je hebt totaal geen privacy maar je accepteert elkaar precies zoals je bent.
Ik heb waarschijnlijk enorm veel geluk met de eerste kamergenoot, Aurora, een meisje uit het Franse gedeelte van Zwitserland.
Het andere meisje komt uit Canada, zij blijft hier voor 2 weken.
Doordat je samen met andere mensen leeft, deel je meer maar je doet ook meer samen. We zijn allemaal alleen, dus nu zijn we samen alleen.
Uiteraard zijn er met 3 meiden op 1 kamer ook ergernissen, maar gelukkig zijn die allemaal nog te overzien.
Wel is het best lastig om in het hotel te wonen. Als je s ’ochtends je kamer uit loopt om te ontbijten (op je vrije dag) wordt je meteen aangesproken en s ’avonds als je eindelijk met je avond eten op schoot zit willen ze ook nog wel eens lange gesprekken met je voeren.
Soms vind ik het niet erg maar soms wil je ook gewoon even een moment of een avond voor jezelf (of met de andere 2 meiden dan).

Het werk zelf is erg simpel en de uren zijn ook goed verdeeld. Je begint met een middag dienst van 13:30 tot 20:00. Hier doe je de check ins en bereid je het ontbijt voor, voor de volgende morgen.
De ochtend dienst werk je dan ook, wat ik erg fijn vind, je bereid alles zelf voor dus weet je precies wat je gedaan hebt.
Dit is ook goed tegen eventuele irritaties naar elkaar toe. De ochtend dienst is van 07:30 tot 13:30 en dan ben je de hele middag vrij, de volgende dag ook helemaal en de dag erna werk je weer in de middag. Je hebt dus eigenlijk 2 volle dagen vrij, verdeeld over 3 dagen.

Het stadje op dit eiland is vooral aan de haven dus hier zelf zijn geen stranden. Daar moet je een stukje voor fietsen of lopen, of je neemt de bus.
Er zijn wel een aantal plekjes waar je vanaf het dek het water in kan springen, dus je hoeft niet altijd een eind te zoeken naar het water.
Mijn favoriet is Mamallena. Het is een hostel net buiten de stad. 5 minuten lopen vanaf het hotel. Het water hier is heel erg mooi helder en je hebt een leuk deck waar je kan zonnen of chillen. Ook is er een spring vlak en wat schommels.

Een van de eerste dagen ben ik naar Playa Bluff geweest, een heel mooi en groot surferstrand. Momenteel zijn de golven erg rustig dus helaas pech voor alle surfers.
Met de fiets ben je er in 30 minuten denk ik?
Je hebt hier wel erg veel last van zandvlooien dus op een gegeven moment ben je het wel zat. (s ’avonds vooral.. Mijn collega zit helemaal onder, van 1 avond op het strand chillen.)
Het water was wel super helder en het zand had een mooie gele kleur.
Een stukje voor playa bluff is ook een mooi stukje strand waar er een tent is met strandstoelen. De serveersters komen nooit naar je toe, dus als je wilt kun je er gewoon gratis gebruik van maken..
Ook hebben ze daar goede wifi connectie, dus je kunt ook lekker met je computer aan de gang.
Wat wij dus meestal ook doen muahhaha!

Net voor playa bluff ben ik wezen snorkelen. Je hebt er hele grote koraalriffen. Ik heb hier helaas geen foto’s van gemaakt, was mijn camera vergeten. Maar ik zal zeker nog terug gaan.
De riffen zijn erg groot en het heeft ook veel grotten en tussenstukken waar je doorheen kan zwemmen. Op zulke momenten zou ik toch graag een vis zijn.
Ik ben geen expert in snorkelen maar probeerde een aantal keer naar beneden te zwemmen. Voelde niet zo fijn aan de oren helaas… Maar het was echt prachtig!

Ik ben ook al helemaal naar de andere kant van het eiland geweest, Boca del drago.
Er gaan de hele dag bussen naar dit punt maar ik ben achterop de scooter gesprongen 😊.
Het was een aardig eindje maar de uitzichten waren super. Je rijdt vooral door de jungle. Als je geluk hebt zie je wat luiaards in de bomen hangen.
Ook heb ik brulapen gehoord, nog niet gezien helaas.
Als je een stukje verder loopt vanaf Boca del drage kom je uit bij starfish beach. Dat heb ik deze keer niet gedaan, maar ze zeggen dat het hele strand vol zit met zeesterren!

Ik vind dat ik al best wat gedaan heb, maar geniet overal van en zeker dat snorkelen wil ik nog heel graag doen! Ik vond het echt prachtig. Er waren ook erg veel vissen, in alle kleuren.
Hopelijk vergeet ik mijn camera niet!

Ook is hier een goed uitgaansleven overal is er de hele namiddag happy hour en er is altijd een plek waar het ladies night is.
Sommige plekken hebben ook live optredens, ook altijd erg gezellig om te zien!
We zijn bij La buga geweest voor een live optreden. Helaas regende het enorm de weg ernaar toe. Dus kwamen we zeiknat aangespoeld… We werden nogal vreemd aangekeken… maar goed.. We bevinden ons in een tropisch klimaat toch!

Het Spaans is al wat minder een issue. De eigenaar spreekt goed Engels en de schoonmaaksters hebben enorm veel geduld als we elkaar niet begrijpen.
Een hele andere atmosfeer dan the lotus garden..

Ik geniet van deze plek en hoop hier nog een tijdje te kunnen blijven, maar we leven met de dag!

1. Simone Breedveld:
    Jeeehhh.....weer wat te lezen. Ik vind dat zo leuk 😚
  2. Vittoria:
    Hihi ik doe Mn best! ❤️
  3. Frits:
    27 oktober 2019
    Je gaat je steeds beter op je gemak voelen als reiziger en bent goed op weg een wereldburger te worden. Lekker relaxed genieten van je omgeving. 😘
  4. Vittoria:
    27 oktober 2019
    De plek en de mensen helpen enorm! ❤️
  5. Jacqueline:
    Klinkt heerlijk allemaal. Enjoy