December alweer..

2 december 2019 - Bocas Del Toro, Panama

Soms heb je van die momenten dat het leven je te snel voorbij gaat, waarbij het lijkt alsof je in een achtbaan zit en je alleen nog de foto’s van dat moment kunt zien.
Dit gevoel heb ik nu zo’n 7 weken, sinds ik naar Bocas del Toro ging.
Het was de bedoeling om bezienswaardigheden, cultuur en zulk soort dingen te omschrijven, zodat familie en vrienden een beetje op de hoogte blijven wat er allemaal gebeurd.
Echter ging alles zo snel en door elkaar, dat ik maar gewoon stopte met de blog en genoot van alles om me heen.

In Puerto Viejo was ik niet op mijn plek. Ik had niet veel te doen en ontmoette ook niet veel mensen (op een paar na uiteraard) . Ik was super blij met mijn privé kamer, maar door de gedeelde kamer hier in bocas is alles toch echt gaan leven.
Ik hou heel erg van mijn privacy en ben graag alleen, maar de gedeelde kamer heeft me meer in mijn comfort zone gebracht.
Je kunt niet 24-7 je outside face ophouden, zoals je je altijd wat netter gedraagt op je werk, of net was losser bij vrienden dan bij je familie (althans ik laat mezelf normaal gesproken niet helemaal los gaan).
Je moet accepteren wie er bij je woont en je moet jezelf accepteren. Dit is voor mij altijd erg moeilijk geweest maar ik ben blij dat dit allemaal zo gelopen is.
Ik heb ook enorm veel geluk gehad met de andere vrijwilligers, ze hebben allemaal een impact gemaakt en ik heb van iedereen dingen geleerd.
Soms denk je in eerste instantie dat het niet helemaal jou cup of tea is, maar iedereen heeft zo zijn dingen.
Ik weet uiteraard dat je nooit een book by its cover moet beoordelen, maar stiekem doen we dat allemaal wel een beetje.

Na 7 weken zonnen, chillen, werken, feesten, eten ben ik voor het eerst helemaal alleen.
Ik heb in totaal 4 vrijwilligers zien komen en zien gaan en vandaag is de laatste vrijwilliger vertrokken voor een nieuw avontuur. Er zijn al wat plannen dat we bij elkaar komen met kerst (ik ben geen kerst fan, maar hierdoor wordt ik toch wel een beetje excited! het helpt ook dat we stiekem al een paar kerst films hebben gekeken, vooral my fave the grinch!)
Op 5 december komt er weer een nieuwe vrijwilliger en een aantal dagen daarna komt er nog eentje bij. Dan zal het weer allemaal wat drukker worden.
Het alleen zijn is wel even goed, ik kan nu rationeel nadenken over alles dat er gebeurd is. Het is niet dat ik niet kon ademen, maar in de achtbaan hoor je je eigen ademhaling niet meer.

Dus wat heb ik in deze tijd gedaan? Nou zoals ik erboven al aangaf, heb ik een beetje aan mijn kleur gewerkt, uiteraard wel met een goede zonnebrand.
Ik heb wat eettentjes uitgeprobeerd, en zelf geprobeerd te koken zonder de bijna “kant en klare” knorr pakken..
Er is hier een Indiaas restaurant genaamd OM, waar ik erg graag heen ga.. nom nom nom.

Over het algemeen hebben we gasten die 1 of 2 dagen blijven, maar soms verblijven ze wat langer en dan heb je er wel eens hele leuke tussen zitten!
Zo hadden we een fotograaf over de vloer, oorspronkelijk uit Duitsland maar woont in Spanje.
Samen met hem en een andere vrijwilliger zijn we naar het eiland Bastimentos geweest, naar een strand genaamd Red Frog beach. (geen red frogs gezien, wel heel erg veel zandvlooien! En daar zijn we gek op..)
Onderweg terug naar de haven liepen we langs een plas water waar we 2 alligators hebben gespot. Er zijn een aantal dieren waar ik echt een angst voor heb, de krokodillensoorten zijn daar een van.. In eerste instantie bevroor ik even helemaal van de angst en was ik al afscheid gaan nemen van mijn mede reizigers, maar ze bleven rustig op hun plek en verroerde zich bijna niet, dat ik toch wel erg excited werd en zelf zo dicht bij mogelijk probeerde te komen, waardoor ik nu met 9 vingers typ in plaats van 10. (just kidding)
Ook zwom er een kleine schildpad bij hun in de buurt, ik vraag me af hoelang dit arme beestje nog blijft leven..

Toen hadden we een panameen die een tijdje in de VS heeft gewoond. Hij was alleen en dus waren wij zo aardig om hem ook in ons groepje te includen. Die vriendschap bestond voornamelijk uit uitgaan, wat ook gezellig was natuurlijk! Het was independent weekend in bocas dus er was genoeg te doen! (ik heb nu al 3 independences meegemaakt en snap er eerlijk gezegd helemaal niets meer van. De een is de onafhankelijkheid van Colombia, de ander van spanje en de 3e is me een raadsel.

Daarna kwamen er 2 Duitse meiden (we hebben heel erg veel Duitse toeristen hier) voor een aantal nachten en verbleven daarna nog eens een week in ons hotel.
We zijn een aantal keer met zijn alle uit eten gegaan en wat strandjes bezocht.
Ik ben met ze mee gegaan naar het eiland Zapatilla. Het is een super mooi eiland, geen faciliteiten en het was die dag bloedheet en we werden om 12 uur afgezet op het eiland en zouden 2 uur later weer opgehaald worden. Dus het heetste moment van de dag en er waren niet veel plekken waar je in de schaduw kon zitten… ik kwam dus thuis met een kleurtje, om het zo te zeggen.
Mijn collega kwam aan met een rode handdoek en hield deze naast mijn gezicht en vroeg de verschillen te zoeken… Ze zijn hier erg aardig..

Ook hadden we een snorkel stop, waar mooie gekleurde vissen rondzwommen, ik ben echt gek op snorkelen. Het is alsof je in een andere wereld meekijkt..
Totdat ik een jellyfish zag en maar meteen besloot het water uit te gaan, een van de andere vrijwilligers had een enorme plek op haar bovenbeen van een jellyfish. So NO thank you!
We hebben ook wat dolfijnen gezien, het vervelende hier vond ik dat de arme beestjes toch een beetje opgejaagd werden. Ze bleven afstand houden, maar zodra iemand een dolfijn ziet, varen 5 boten er meteen naartoe.. Daar ben ik niet zo’n fan van.
De laatste stop was isla hollywood, de naam zegt het al een beetje. Er zijn allemaal zeesterren te vinden rondom dit eiland. Erg leuk om te zien. Helaas alleen vanaf de boot te bewonderen. (misschien maar beter ook, toeristen hebben nogal de neiging ze uit het water te halen)

En dat was het dan voor even, uiteraard is er tussen de lijnen door nog meer dan genoeg gebeurd maar niet alles is voor het internet bestemd 😉.

Ik denk dat ik deze dagen maar eens goed ga gebruiken om aan mijn spaans te werken (daarmee bedoel ik spaanse netflix series kijken! )

Hasta Luego (see, its working)

1. Frits:
    3 december 2019
    Hèhè, eindelijk weer eens een verhaaltje. Volgens mij doe je het heel goed. (Ik had niet anders verwacht) Fijn dat je daar zoveel vrienden opdoet. Ga zo door. Love you.
  2. Simone Breedveld:
    5 december 2019
    Fijn weer wat gelezen te hebben. Volgens mij geniet je volop......goed zo!
    Wel jammer van je vinger 😉
    Leuk ook dat er zoveel mensen passeren waar je wat mee kan ondernemen en waardoor je bepaalde dingen anders kan gaan zien. Goed bezig lieffie 😚
    Nou geniet lekker verder van het zonnen, chillen, werken, feesten en eten.
    Hou van je 😍