Week 5, een nieuwe bestemming

13 oktober 2019 - Bocas Del Toro, Panama

Ik was in het begin erg positief over Puerto Viejo, voelde alsof ik thuis was. (na alleen een shuttle door de stad te hebben gehad.)
Dat gevoel veranderde vrij snel. Ik merkte dat de lokale mensen toch niet zo vriendelijk waren, het hotel was niet geweldig (om niet in details te treden).
Ook al heb ik het alsnog erg leuk gehad, meestal, was het toch echt tijd om weg te gaan.
Mijn collega vrijwilligers waren super aardig en ik werd altijd uitgenodigd om mee te gaan aan het strand, of wat ze ook gingen doen.
Ze zijn deels de rede dat ik het alsnog een maand heb volgehouden in Puerto Viejo, en vooral The Lotus Garden..
De morning staff was leuk wanneer ze leuk wilde doen, maar heel erg op mijn gemak voelde ik me niet bij hun. Al was de andere receptioniste uiteindelijk wel heel erg aardig tegen me.
En uiteraard waren ze allemaal super lief met het ziekenhuis incident, daar ben ik ze zoiezo dankbaar voor!

We zijn afgelopen week met de bus naar Cahuita geweest, daar is een Nationaal park, gelijk aan zee. Dus 2 vliegen in 1 klap.
Heel veel wilde dieren hadden we niet gezien. ik heb toevallig een slang gezien die achter een hagedis aan ging (zo ongeveer over mijn voet..)
Daarna kwamen we een moeder wasbeer tegen met haar kleintjes die de weg over staken. Helaas stonden we nog te ver om het heel goed te zien.
Toen we later het strand op gingen kwam er een wasbeer even bij ons kijken of we iets te eten hadden. Hij of zij was zo dichtbij dat ik het had kunnen aaien, maar met de kans gebeten te worden deed ik dit toch maar niet.
Wel probeerde ik hem weg te jagen omdat hij iets te blij door onze spullen een t graaien was en ik bang was dat hij dalijk onze spullen mee zou nemen..
Maar wat een pracht beest zeg!

Het andere waardoor mijn maand in puerto viejo leuk werd was door de mensen van Jaguar Rescue center, ik ben er niet geweest, maar zal zeker terug komen om alsnog vrijwilligerswerk te doen met hun.
Ze hadden een soort stamcafé waar ook de trivia nights en karaoke gehouden werd.
Het was daar gewoon altijd gezellig, dit was net buiten het centrum van Puerto Viejo en iedereen spreekt daar engels, that’s nice for a change!

But anyhow!

I left.
Ik heb via Workaway hard gezocht naar een nieuw hotel of wat dan ook waar ik heen kon. Eerst heb ik in de buurt gezocht, daar was niet veel te vinden..
Daarna uberhaupt Costa Rica, maar zoals gebruikelijk reageren de meeste hosts niet.
Toen ben ik maar de omliggende landen gaan benaderen en heb een receptie baantje gevonden in Bocas Del Toro, een Caribisch eiland van Panama.
Ik heb me eigenlijk helemaal geen zorgen gemaakt over de reis ernaartoe, tot de reis eenmaal begon. Toen begon ik toch wel een beetje zenuwachtig te worden.
Zeker omdat je dus een land uit en in gaat (immigratie en alles) maar zorgen om niets (as always) ik ben veilig aangekomen in Bocas!
Toen we met de boot op het eiland aankwamen mocht je het zelf uitzoeken dus hup, tas op je rug (oh en omdat ik een airport cover heb en daar ook nog zooi in gooi mocht ik die ook nog dragen.
Het stadje zag er veel leuker uit dan Puerto Viejo. Ik kreeg een beetje een cuba indruk (ik ben er nog nooit geweest, maar hoe het in mijn hoofd eruit zou zien)
De gebouwen zijn hoger, in Puerto Viejo was alles 1 verdieping met enkele uitzonderingen.
De straat leefde net als in Puerto Viejo maar toch voelde het anders. Misschien veranderd dit gevoel binnen een paar dagen ook wel hoor…
Ik kon uiteraard het hotel niet vinden dus vroeg het aan een foodtruck (smoothietruck?) hij begreep me niet maar riep er meteen andere mensen bij. Dus de vriendelijkheid was al beter..
Na 10 minuten lopen was ik dan eindelijk bij het hotel aangekomen.

Een vriendelijke blonde meid deed de deur open, er staat een hek om het hotel heen.
Ze komt uit Zwitserland en is de andere vrijwilliger.
morgen of overmorgen komt er nog een vrijwilliger en dan zijn we compleet.
Ze heeft me een aantal dingen uitgelegd en laten zien, maar zij is hier nu ook pas 2 dagen.
Toen de eigenaar kwam heeft hij me op sleeptouw meegenomen. Hij heeft me zelfs een groenteboer en supermarkt laten zien en toen hebben we wat te eten gemaakt.
Wat we in the lotus garden aten was 9 van de 10 keer vette hap, de olie drijft van je bord af en ik was er hevig aan toe om weer wat groenten te eten.
Gelukkig was dat hier het geval! I’m starting to like this place!
Ik heb verder nog niet veel van de omgeving gezien maar we hebben tijd zat.
Voor nu doen we nog even lekker rustig aan (het regent hier helaas, maar is alsnog 26 graden)
Dit wordt een mooie avond voor netflix en chill (ze hebben een ander aanbod netflix hier en ZE HEBBEN LOST!!! Ik kom het huis niet meer uit zo…)